Joga a naše zdravie

Vraví sa, že joga je len jedna, avšak spôsoby jogovej praxe nám ponúkajú plnú náruč možností. A to je na joge úžasné. Niekto uprednostní menej náročnú, viac terapeutickú hathajogu s jej pomalším tempom zaujímania asán a následnej výdrže v nich doplnenú o relaxačné, koncentračné a meditačné techniky, inému učarujú dynamickejšie a náročnejšie štýly, ako sú aštanga a powerjoga. 

Foto: <a href="https://www.freepik.com">Selected by freepik</a>

Ak zvažujete, že začnete s jogou a neviete sa rozhodnúť pre konkrétny štýl, nechajte si čas. Navštívte viacero lekcií, zistite, ktorý druh či lektor s vami najviac rezonuje a potom sa do toho ponorte... Nech už sa rozhodnete pre ktorýkoľvek druh jogy, určite urobíte dobre. Kto sa pravidelne stavia na svoju jogovú podložku, o pozitívnom vplyve praktikovania asán nepochybuje...

Joga a znižovanie hmotnosti

Jogou môžeme aj účinne chudnúť. Avšak za predpokladu, že sa nebudeme spoliehať iba na pozitívne afirmácie "som krásna, mladá, štíhla":-), ale zracionalizujeme aj svoj jedálniček. Teplo, ktoré vzniká pri cvičení jogových sekvencií totiž podporuje spaľovanie tukov. A nielen to. Cvičenie jogy napomáha rozvoju sily, pružnosti, celkovo zlepšuje pohybovú, kardiovaskulárnu a dýchaciu sústavu, podporuje imunitu a harmonizuje endokrinný systém. Učíme sa správnemu držaniu tela, pričom trénujeme hlboký svalový stabilizačný systém (panvové dno, brušné svaly, vzpriamovače chrbtice).

Joga a správne dýchanie

Najväčším benefitom cvičenia jogy je však prepojenie pohybu s dychom. Dýchanie je pre nás tak prirodzené, že mu počas dňa, na našu škodu, nevenujeme takmer žiadnu pozornosť. Navyše, moderný tep doby nás núti byť vo všetkom dokonalí. Kladieme na seba i ostatných vysoké nároky a pritom všetkom sa akosi nestíhame ani poriadne nadýchnuť. Ak sa k tomu pridá stres náš každodenný, či sedavé zamestnanie, výsledkom je, že väčšinu života predýchame plytko do hrude. Nesprávnym dýchaním si však postupom času môžeme "zadovážiť" rôzne zdravotné problémy. Niektoré skupiny svalov sa nám skrátia (napr. šija, vzpriamovače trupu..) a iné ochabnú (panvové a brušné svaly, sedacie svaly...), chrbtica stráca oporu, preťažujeme si kríže a trpíme bolesťami. Navyše, nesprávnou polohou trpia aj vnútorné orgány (napr. prolaps orgánov panvy môže spôsobiť u žien inkontinenciu). Naopak, ak dych prehĺbime (tzv. bráničný dych), môžeme si brušné, chrbtové a panvové svaly posilniť.

Regeneračná a očistná funkcia dychu

Joga nás preto učí zamerať pozornosť na svoj dych a nadviazať spojenie s jeho úžasnou regeneračnou silou. Obrátením pozornosti k hlbokému dychu nielenže zásobujeme kyslíkom všetky tkanivá a orgány, ale podnecujeme aj prietok krvi a dostatočnú výmenu plynov. Naostatok, hlbokým dýchaním napomáhame cirkulácii lymfy, prostredníctvom ktorej dochádza k vylučovaniu produktov metabolizmu z tela. Dych nás však neovplyvňuje iba na fyzickej úrovni. Vedomým, pokojným dýchaním tiež aktivujeme parasympatický nervový systém, ktorý zodpovedá za prelaďovanie organizmu do stavu pokoja. Telo sa tak dokáže účinne zbaviť napätia a stresu. Ak k tomu pridáme príjemnú relaxáciu v závere jogovej lekcie, dielo je dokonalé :-). Prelaďujeme do stavu rovnováhy, načerpávame novú energiu a celkový proces ozdravenia tela a duše môže začať...

Autor: Terézia Smaržiková