Idete prvýkrát na jogu? Toto vás čaká!

Rozhodli ste sa začať s jogou, ale neviete si celkom dobre predstaviť, čo sa bude diať? Aj vás jemne vydesili dokonalé telá krásnych mladých žien v krkolomných pózach? Potom si celkom iste vydýchnete, že na lekcii jogy takých veľa nestretnete... Upokojilo vás to? Nie? :-) Tak čítajte ďalej...

Foto: www.pixabay.com

Príďte včas

Podobné situácie poznáme asi všetci. Zadychčaní vpadneme do miestnosti, srdce nám búcha, máme pocit, že všetky oči sa upierajú iba na nás (všetky nieeee:-)) a najradšej by sme si zapli plášť neviditeľnosti. Potom nám ešte hodnú chvíľu trvá, kým si prestaneme všímať bláznivo víriace myšlienky, že: " blbá zápcha, to naozaj nikdy neviem prísť včas" a pod. Verte, že podobné myšlienky sa v súvislosti s vašimi opakovanými neskorými príchodmi objavia v hlavách aj ostatných spolujogínov :-).

Povedzte učiteľovi o svojom zdravotnom stave

Ak prídete včas, stihnete učiteľovi jogy povedať o svojom prípadnom zdravotnom obmedzení. Určite vám asány prispôsobí podľa vášho stavu. Pokiaľ nevládzete, necítite sa dobre, odpočiňte si. Napríklad v pozícii dieťaťa. Postupujte pomaly a opatrne. Buďte pozorní k signálom svojho tela a radšej sa vráťte o krok späť. Aj jogou si totiž môžete ublížiť. Preto aj tu platí, menej je viac.

Nie ste perfektní? No a čo!

Každý z nás je úplne iný. Každý z nás si svoj "stresík" ukladá na iné miesto v tele. Preto nech vás nevyvedie z miery, že suseda na vedľajšej jogamatke sa bez problémov dotkne chodidiel. Nesnažte sa hneď za každú cenu zaujať pokročilejšiu polohu. Cvičíte so svojim telom, iné už v tomto živote mať nebudete :-). Preto k sebe buďte jemní a zhovievaví. Správajte sa k sebe rovnako, ako by ste sa správali k malému dieťaťu, ktoré vám príde ukázať, čo sa práve naučilo. Tiež by ste mu nepovedali: "Tak toto bolo hrozné. To fakt tú nohu nedáš až za ucho?"

A nezabudnite dýchať!

Pri tejto vete si vždy s spomeniem na kamaráta a jeho úžasnú starostlivú maminu. Vždy keď ho "maminkovsky" :-) inštruovala, aby pravidelne jedol, v zime nosil čiapku a určite si ostrihal vlasy, on len potichu dodal: "hej, hej a nezabudni dýchať..." . Áno, niečo tak samozrejmé ako je dych sa predsa nedá zabudnúť. Alebo predsa? Dych zadržiavame v rôznych situáciách, ani si to neuvedomujeme. Na joge však musíme prepnúť do bdelého módu a vedome s dychom pracovať. Možno to hneď nepôjde. Musíme si všímať toľko vecí. Ako dať ruku, kde sa pozerať, kam zatlačiť, pozorovať telo, uvoľniť napätie, ešte tie divné slová v sanskrite... ani po slovensky to nie je bohviečo... Tu si opäť prečítajte predchádzajúci odstavec :-). A nebojte, časom sa to zlepší :-).

Budete vyzerať fakt divne!

Kamoška, ktorá chodí pravidelne do fitka, raz zahliadla cez pootvorené dvere susednej miestnosti jogínov praktikujúcich pranajámu. "To čo vy na tej joge hľadáte bod "G" na čele?" :-) Tak trochu však mala pravdu :-). Bod "G" nás privádza k zážitku "malej smrti" - orgazmu. Chvíli, keď je zmyslová skúsenosť taká silná, že na malý moment akoby nič neexistovalo. Prázdno. Úplne uvoľnenie. Zastavenie mysle. Riadenie energie za pomoci dychových cvičení nám napomáha vďaka hlbokej koncentrácii aspoň na chvíľu utíšiť nepretržitý tok myšlienok. Skvelá príprava na meditáciu. A nielen to. Na fyzickej úrovni dochádza ku kvalitnejšiemu vonkajšiemu dýchaniu (výmena plynov medzi pľúcami a krvou) i vnútornému (bunečnému) dýchaniu. Telo sa nabíja energiou a podporuje sa imunita organizmu .

Možno sa bude aj spievať...

Niektorí cvičitelia začínajú a končia hodinu mantrou óm alebo inou mantrou v sanskrite. Napríklad spievaním mantry óm sa učíme plnému jogovému dychu a tiež, ako s každým rituálom, nastáva určité psychické nastavenie. U mňa je to niečo ako Pavlovov reflex :-), proste prepínam gombík a telo a myseľ sa prelaďujú do stavu pokoja. Sanskrit je tiež najstarší indoeurópsky jazyk. Ako vieme, do tejto jazykovej skupiny patrí aj slovenčina. Sanskrit bol tiež prvým jazykom, ktorý nám ponúkol vedecký fonetický opis hlások (kde a ako sa hlásky tvoria, aby správne zneli). Starí Indovia totiž verili, že iba správne vyslovená modlitba má patričný účinok. Šakta Kaur Khalsa vo svojej knihe Kundaliny joga uvádza, že na podnebí máme 84 tlakových bodov a keď prehovoríme, stimulujeme ich jazykom. Správne kódy (a jazyk je kód) tak vysielajú do mozgu správne signály na aktiváciu vyšších centier. Ak však je vám spievanie z akéhokoľvek dôvodu nepríjemné, nespievajte. Sústreďte sa na dych, svoje telo a uvoľňujte napätie z celého dňa.

Relaxácia v ľahu na chrbte

"Neprišla som na jogu, aby som tu 15 minút ležala ako poleno. Ale že úplná strata času. A doma toľko roboty," aj takéto myšlienkové pochody mala moja kamarátka, keď prišla prvýkrát na jogu. Dnes by to už nepovedala. Veď ako by aj mohla, keď už sama učí jogu a "núti" ľudí relaxovať :-). Vedzte, že aj šavasána, ako sa táto poloha volá, má svoj hlboký zmysel. Je to optimálna pozícia na naštartovanie regeneračných procesov v organizme. Telo nie je v napätí a nič nebráni tomu, aby energia mohla v tele voľne prúdiť. Každopádne, možno vám bude divné len tak ležať a počúvať učiteľa, ktorý vás tlmeným hlasom vedie k uvoľneniu. Možno sa budete chcieť pozrieť na tie neznesiteľne tikajúce hodinky. Nebudete chápať, ako ten človek vedľa vás si môže tak spokojne pochrapkávať... A potom sa to stane. Asi to nepôjde celkom vysvetliť, ale zrazu sa budete cítiť odpočinutí, pokojnejší, vyrovnanejší... Pôjdete domov, a bude vám akosi ľahko.... A potom sa doma či v práci pristihnete, že si to chcete zopakovať :-)

Autor: Terézia Smaržiková